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for 2025 DEMOLA HOKKAIDO
SEASON 2nd

食体験をアップデート
Update the food experience
PARTNER

総合商研株式会社
Sougou Shouken Corporation

PARTNER
総合商研株式会社
Sougou Shouken Corporation
The Brief
皆さんにとって最高の食体験とはどのようなものでしたか?
大自然の中、家族で食べるキャンプ飯
一人暮らしを始めた後、初めて食べた実家のご飯
恋人と初デートで行ったレストラン
いずれも味はさることながら、いつ、どこで、誰と食べたのかも重要な価値となります。
一人で食べるフレンチももちろん美味しいですが、親しい人と会話を楽しみ、味や体験を共有できることも、食の大きな価値だと感じています。
近年はタイパ(タイムパフォーマンス)やコスパ(コストパフォーマンス)という価値観が広がり、完全栄養食といった時間や栄養素、価格を考慮した食事が人気となっています。実用的な価値はもちろん重要ですが、「食」を体験と捉えた時、もっと重要なことは他にもあるのではないでしょうか?
皆さんの最高の食体験とは、いつ、どこで、何を食べた時だったでしょうか。
そしてそんな豊かな食体験を共有し、広げていくためには何が必要なのでしょうか。
私たちと一緒に現代の食体験をアップデートしませんか?
Category
【Human Beings in the Modern World】
*DEMOLA Global HPにてテーマを探す際に使用してください
The Background
総合商研株式会社は、流通小売企業の販売促進活動を支援する会社です。創業以来「総合的に商業や商売、商流について研究する」という社名の由来通り、企業の販売促進活動について研究し、クライアントの皆様と共に取り組んでいます。市場調査からマーケティング、セールスプロモーション、印刷物やツールの制作など自社一貫体制で提供しています。皆さんのもっとも身近なところでは生活情報誌「ふりっぱー」の制作・発行を行っております。
スーパーや飲食店といった食品業界のお客様も多く、そのつながりから世界初の「味覚センサー」を使える環境を持っています。味覚センサーは美味しさの重要な要素となる5味覚(甘み、酸味、塩味、苦味、旨味)や香り・食感を測定・データ化することができ、食の感性を科学しています。
私たちはこの味覚センサーをもっと上手く活用することで、人々の生活を豊かにできるような新しい事業ができるのではないかと思っています。販売促進活動に挑む企業として、DEMOLAでは私たちの価値観もアップデートできるような、新たな挑戦を一緒にしていきたいと思っています。
The Challenge
現代ではライフスタイルや価値観の変化により、「食」も多様化してきています。タイパ(タイムパフォーマンス)の良いミールキットや宅配食、コスパの良いオートミールやパスタなど、すぐに食べられて、栄養もあり、腹持ちも良いといったような食事を機能として捉えるような風潮があります。しかし「食」を「体験」と捉えた時、もっと重要なことは他にもありそうです。
食事には五感で感じる「味」「食感」「香り」や身体的・健康的な観点である「栄養素」「満腹感」以外にも、「早朝に一人で食べるフレンチ」と「ディナーで恋人と食べるフレンチ」では、食べているものは一緒でも体験の豊かさは全く異なるように、社会的・環境的要素や心理的・情緒的要素が大きく影響します。いつ、どこで、誰と食べ、何を感じたのかも食体験の重要な要素です。そして特に、人と体験を共にし、感覚を共有できることが食の価値であると考えます。
私たちは販売促進支援事業者ですが、同時に世界初の「味覚センサー」を使える環境を持っています。
人の舌を模した「人工脂質膜」により美味しさの重要な要素となる5味覚+渋味・辛味を測定、データ化することができます。味を定量的に評価・分析することで、客観的なデータを提供できる点が強みです。他にも味覚嗜好性判定も長年続けてきており、人間の主観的な味覚を判別するビックデータを持っています。私たちはこれらの技術を活かして、人々の豊かな食体験に貢献したいと考えています。
これまでは味の分析測定、商品開発・品質管理の評価指標作成、マリアージュの研究、代替食品の開発に使用してきました。今後は「味覚センサー」をもっと活用し、現代の食体験をアップデートさせたいと思っています。人々の食事の価値を再定義し、価値観を理解することで皆さんに新たな価値を提供したいと思っています。私たちと食体験をアップデートし、新たな食文化を作っていきませんか?
The Brief
What was the best food experience for you?
Camping meals with family in the great outdoors
The first meal I had at my parents' house after I started living alone
Dinner at a restaurant on a first date with my girlfriend
All of them taste great, but when, where, and with whom you eat them are also important values.
Of course French food eaten alone is delicious, but I feel that the great value of food is being able to enjoy conversation and share tastes and experiences with those who are close to you.
In recent years, the values of time performance and cost performance have spread, and meals that take time, nutrients, and price into consideration, such as complete nutritional meals, have become popular. Practical value is of course important, but are there not other things that are more important when we view “food” as an experience?
When, where, and what was your best food experience?
And what do we need to do to share and expand such rich food experiences?
Join us in updating the food experience of our time.
Category
【Human Beings in the Modern World】
*Please use it to search for themes on DEMOLA Global HP.
The Background
Sougou Shouken Corporation is a company that supports the sales promotion activities of distribution and retail companies. Since its establishment, we have been researching and working with our clients on corporate sales promotion activities, in line with the origin of our company name, which means "comprehensive research on commerce, business, and commercial distribution.We provide services from market research to marketing, sales promotion, and the production of printed materials and tools through our own integrated system. In the area closest to your heart, we produce and publish the lifestyle information magazine “Fripper.
We have many customers in the food industry, such as supermarkets and restaurants, and through these connections, we have the environment to use the world's first “taste sensor”.
Taste sensors are able to measure and digitize the five tastes (sweet, sour, salty, bitter, and umami), which are important elements of deliciousness, as well as aroma and texture, making the science of food sensation possible.
We believe that by making better use of this taste sensor, we can create a new business that will enrich people's lives. As a company researching the use of sales promotion, we at DEMOLA would like to take on new challenges together that will also update our sense of values.
The Challenge
Today, “food” has become more diverse due to changes in lifestyles and values. There is a tendency to view food as a function, such as meal kits and home-delivered meals with good time performance, oatmeal and pasta with good cost performance, and other meals that can be eaten quickly, are nutritious, and make you feel full. However, when we look at “food” as an “experience,” there are other things that are more important.
In addition to “taste,” “texture,” “aroma,” “nutrients,” and “satiety,” which are physical and healthy aspects of food, social and environmental factors as well as psychological and emotional factors have a significant impact on the richness of the experience of eating a French meal alone in the morning and a French meal with your lover at dinner, even if the food you are eating is the same. Social and environmental factors, as well as psychological and emotional factors, play a major role. When, where, with whom, and what you feel are also important elements of the food experience. We believe that the value of food lies in the ability to share experiences and sensations with others.
We are a sales promotion support business, but at the same time we have the environment to use the world's first “taste sensor”.
Using an “artificial lipid membrane” that imitates the human tongue, we are able to measure and convert into data the five tastes plus astringent and pungent tastes that are important elements of taste. Our strength is that we can provide objective data by quantitatively evaluating and analyzing tastes. We have also been conducting other taste preference judgments for many years, and have big data to determine subjective tastes. We hope to utilize these technologies to contribute to people's rich food experience.
So far, we have used it to analyze and measure taste, study marriages, and develop alternative foods. In the future, I would like to make more use of “taste sensors” to update the modern dining experience. We want to redefine the value of people's meals and create new value by sharing happiness and excitement.Come update the food experience with us and create a new food culture.