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CASE

for 2019 DEMOLA HOKKAIDO

SEASON 2nd

デパートが生み出すべき“価値”とは? 人の心を動かし続けるサービス・製品を創造しよう

What "value" should a department store produce? Create services and products that keep people's emotions moving

PARTNER

DAIMARU

大丸札幌店

DAIMARU SAPPORO

DAIMARU

PARTNER

大丸札幌店

DAIMARU SAPPORO

The brief

あなたにとって大切な価値があるモノと言えば何が思い浮かぶでしょうか?
価値のある情報・考え・製品・人財・建物・感情…。人々はそこに価値を感じるからこそ対価や労力を費やしてでも、行動を起こし結果として幸せや充足感を得ることが出来ます。大丸札幌店では、札幌駅に根差したデパートとして商品を販売することで直接的にお客様に価値を還元してきました。ネット販売など様々な買い物形態が生まれ続けている現代では、その価値提供のあり方も変化しています。
人々が感じる大切な価値とは何でしょうか?ずっと変わらないヒトとしての不変的な価値、時の流れとともに様々な変化に伴い新たに生まれる価値。
デパートである大丸札幌店だからこそ提供すべき価値とは何でしょうか?
そして、その価値をお客様に感じてもらうためのサービスや製品は何でしょうか?
ぜひ皆さんと一緒に自由な発想でアイデアを考えたいと思います。
「ご来店ありがとうございます」私たちのチームへ、ようこそ

The background

大丸札幌店は、1998 年から大丸で取り組んできた経営改革の集大成モデル店舗として2003年に誕生しました。「ゆとりと快適性」を重視した店舗設計により、暖かな優しさ、懐かしさなどを調和させた心安らぐ豊かな空間作りを実施してきました。また、接客パターン分類などマーケティングに基づくお客様視点による売場整備、少人数による効率的な運営を支える物流・倉庫・事務所環境の構築などハード面の工夫などを常に意識した店づくりを行っています。私たちは「くらしの新しい幸せを発明する」というビジョンを掲げ、一人でも多くの方に幸せを提供できるデパートを目指しています。

The problem

デパート業界は今変革の時期を迎えています。観光目的で来る訪日外国人の消費量が増えたという追い風がある一方で、当たり前のようにネットでモノを買うことが増えているという逆風も吹いています。デパート業界もそれに応じて再編やリニューアル、統合を行ってきました。大丸札幌店でも、昨年は美・食・雑貨をミックスした「ためせる・みつかる・たのしめる」をテーマとした新感覚ゾーン KiKiYOKOCHO(キキヨコチョ)を 3 階にリニューアルオープンしました。
このように、デパート業界は文化、経済や景気の変動に伴う国民の消費行動にとても左右されてしまう業界です。しかし、どんなに消費行動が変化しようとも、大丸に来ることで得られる“とても大切な価値”があれば人々は必ず足を運ぶはずです。リアルな店舗だからこそ出来る体験や人を介在するからこその良さがそこにはあるのではないでしょうか。
「わざわざ大丸に行ってでも買い物をしたい!」と思って頂けるサービスや製品を一緒に考えましょう。

Schedules

2019 年度 第 2 回 DEMOLA HOKKAIDO の日程
8/10 : Kickoff イベント等(13:00-17:00) + ネットワーキング
8/24 : Workshop (10:00-17:00)
9/7 : Workshop (10:00-17:00)
9/21 : 発表練習会 (13:00-17:00)
10/5 : 最終発表会 (13:00-17:00) + ネットワーキング
*上記の他に 1 回/週程度のチームミーティングがあります。

The brief

What is the important value for you?
Valuable information, ideas, products, people, buildings, emotions ... People spend money and effort because they feel value. And people can get happiness and satisfaction. Daimaru Sapporo has provided value to customers by selling products as department stores. In the modern world where various shopping forms such as online sales continue to be born, the way of providing value is also changing.
What are the important values that people feel? There are constant values that will never change, and values that will be born again with various changes.
What is the value that Daimaru Sapporo should offer?
And what are the services or products that make customers feel the value?
I would like to think about ideas with you.
"Thank you for visiting" Welcome to our team

The background

Daimaru Sapporo was born in 2003 as a model store for business reform. The store has been designed with an emphasis on "calm and comfort" to create a relaxing and nostalgic space. In addition, we have made sales floor improvements based on marketing such as customer service pattern classification. We are also able to operate efficiently with a small number of people by devising hardware aspects such as distribution, warehouse and office environment. We have a vision of "inventing the new happiness of life" and aim to be a department store that can provide happiness to as many people as possible.

The problem

The department store industry is at a time of change. While consumption by foreign travelers has increased, it is becoming more commonplace to buy goods online. The department store industry has also reorganized, remodeled and integrated accordingly. In Daimaru Sapporo, a new sense zone KiKiYOKOCHO was reopened on the third-floor last year with the theme of "relaying, collecting and enjoying" selling beauty, food and miscellaneous goods.
In this way, department stores are industries that are highly dependent on the consumption behavior of the people accompanying cultural and economic fluctuations.
However, no matter how the consumption behavior changes, people should always visit if there is a “very important value” that can be obtained by coming to Daimaru. There should be good experiences that can only be obtained in real shops.
Let's think about services and products that people think "I want to go shopping to Daimaru".

Schedules

Schedule of the 2019_1st DEMOLA HOKKAIDO
8/10 : Kickoff event(13:00-17:00) + Networking
8/24 : Workshop (10:00-17:00)
9/7 : Workshop (10:00-17:00)
9/21 : Demonstration Practice (13:00-17:00)
10/5 : Final Demonstration (13:00-17:00) + Networking
*There is a team meeting once a week .

APPLY

少しでも興味を持ったら
「契約説明会」へ参加​してください。

APPLY

説明会後、挑戦したい課題が決まったら、
エントリーが可能です。

ENTRY

APPLY

If you are interested in it,
please join the briefing session.

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After the briefing session,
you can enter once you have decided
on the challenge you want to challenge.

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