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for 2023 DEMOLA HOKKAIDO
SEASON 2nd
大学の研究成果を事業化せよ!
Commercialize the research achievements of universities!
PARTNER
北海道大学 産学・地域協働推進機構
HOKKAIDOUNIVERSITY Center for Innovation and Business Promotion
PARTNER
北海道大学 産学・地域協働推進機構
HOKKAIDOUNIVERSITY Center for Innovation and Business Promotion
The Brief
大学には大きく3つの使命があります。それは、教育、研究、社会貢献です。
大学(特に総合大学)では様々な研究が行われており、いろいろな研究成果が日々排出されています。代表的なものとして、特許や論文といった知的財産、実験農場や実験水槽で育てられた農畜水産品、それ以外にも様々な研究成果があります。
研究は「物事を学問的に調べて、真実を明らかにすること」。言い換えるなら、「今まで誰も知らなかったことを明らかにしていくこと」であり、将来的に大きく化ける可能性を秘めた種(シーズ)と捉えることができます。
例えば大学が保有する特許は、その技術に社会が追い付いていないということもあり、まだまだ社会への実装化が進んでいないものが多くあります。また、実験農場等で試験的に作られている産品は収量が少ないことから大量消費といった目的には向いていません。そして、シーズの事業化にはマーケティングやブランディングなどの視点も重要です。
このような研究成果を用いて、事業化をすることはできないのでしょうか?そして、考えた事業アイデアを使って学生自身が起業することはできないでしょうか?
私たちは、理系文系といった枠を超えた皆さんの力を欲しています!
Category
【Emerging Technologies】
*DEMOLA Global HPにてテーマを探す際に使用してください
The Background
北海道大学 産学・地域協働推進機構 産学連携推進本部は北海道大学の研究から生まれた発明や知見を権利化して、社会での活用を念頭に戦略的なライセンス活動や、特許を核とした共同開発・受託研究、産学連携プロジェクトなどの幅広い事業展開を促進しています。文部科学省次世代アントレプレナー育成事業「EDGE-NEXTプログラム)の一環として、北海道大学がDEMOLA HOKKAIDO事務局運営を始め、2018年のスタート以来、これまでに38社の企業と連携し、42の課題を解決して参りました。
北海道大学では「社会との共創・協働がこれまで以上に必要」と考え、オール北海道での連携を目指しています。
The Challenge
皆さんにとって大学とはどのような存在でしょうか?「学びの場」「経験を積む場」「新たなものや人に出会う場」「学歴を得る場」などでしょうか?
教育基本法(第7条第1項)では、「大学は、学術の中心として、高い教養と専門的能力を培うとともに、深く真理を探究して新たな知見を創造し、これらの成果を広く社会に提供することにより、社会の発展に寄与するものとする」と既定されています。つまり大学は、「教育」(知の伝承、人材育成)/「研究」(知の創造)/「社会貢献」(教育研究成果の社会への還元)といった3つの使命を帯びており、その中でも研究は「今まで誰も知らなかったことを明らかにしていくこと」であり、将来的に大きく化ける可能性を秘めた種(シーズ)と捉えることができます。しかし、近年における大学の社会貢献の多くは、論文や書籍を通じた情報開示、特許出願等による社会への還元がメインでしたが、社会で活用されていないものが多くあります。
大学には教育研究自体、実験農場、試験林、養殖施設など教育研究に関連する様々な“モノ“が存在します。そして、大学にとって最大のリソースである若い学生(理系/文系)の皆さん、各分野の専門家である研究者を含めた”ヒト“がいます。これらが組み合わさることによって、新しい事業が生まれ、将来的にイノベーションが起きるのではないかと考えています。
このような研究成果等を用いた事業アイデアを考え、その事業アイデアを使って学生自身が起業することはできないでしょうか?理系も文系も関係ありません!私たちと一緒に世界にイノベーションを起こしましょう!
The Brief
Universities have three main missions: education, research, and social contribution.
Universities, especially comprehensive universities, conduct various research activities and produce a wide range of research outcomes on a daily basis. Representative examples include intellectual properties such as patents and papers, agricultural, livestock, and fishery products developed in experimental farms and tanks, as well as various other research outcomes.
Research is the process of academically investigating and revealing the truth about things. In other words, it involves uncovering things that were previously unknown and has the potential to greatly evolve in the future, like seeds with the possibility of significant growth.
For example, many of the patents owned by universities have not been widely implemented in society because the technology has surpassed the current societal needs. Additionally, products produced experimentally in farms may not be suitable for mass consumption due to low yields. Furthermore, the commercialization of these seeds requires considerations such as marketing and branding.
Is it not possible to utilize such research achievements for commercialization? And can't students themselves start a business using their own entrepreneurial ideas?
We are seeking the collective power of individuals who go beyond the boundaries of science and humanities!
Category
【Emerging Technologies】
*Please use it to search for themes on DEMOLA Global HP.
The Background
Hokkaido University, the Industry-Academia Collaboration Promotion Headquarters of the Organization for the Promotion of Industry-Academia Collaboration and Regional Cooperation, strategically facilitates a wide range of business activities such as licensing initiatives and collaborative development through patents, as well as commissioned research and industry-academia collaboration projects, with the aim of commercializing inventions and knowledge derived from Hokkaido University's research for societal utilization.
As part of the Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology's "EDGE-NEXT Program" for nurturing the next generation of entrepreneurs, Hokkaido University launched the DEMOLA HOKKAIDO office in 2018. Since then, we have collaborated with 38 companies and successfully resolved 42 challenges.
Hokkaido University believes that "co-creation and collaboration with society are more important than ever" and aims to foster collaboration throughout all of Hokkaido.
The Challenge
What does a university mean to all of you? Is it a place of learning, gaining experience, encountering new things and people, or obtaining academic credentials? According to Article 7, Paragraph 1 of the Fundamental Law of Education, a university is defined as an institution that serves as the center of academia, cultivating high education and specialized skills, delving deep into the pursuit of truth, creating new knowledge, and providing these achievements to society at large to contribute to its development. In other words, a university carries three main missions: "education" (transmission of knowledge, nurturing talent), "research" (creation of knowledge), and "social contribution" (returning educational and research outcomes to society). Among these, research can be seen as a seed that holds the potential to bring about significant breakthroughs by revealing previously unknown phenomena. However, in recent years, many of the social contributions made by universities have mainly revolved around information disclosure through papers and books, as well as patent applications, but a considerable number of these research outcomes have not been effectively utilized in society.
Within a university, there exist various "things" related to education and research, such as experimental farms, test forests, and aquaculture facilities. Additionally, the university's most valuable resources are the young students (both from science and humanities backgrounds) and the "people" involved, including researchers who specialize in different fields. By combining these elements, new ventures can emerge, potentially leading to innovations in the future.
Is it possible for students themselves, regardless of their academic disciplines, to come up with business ideas utilizing such research outcomes and embark on entrepreneurial endeavors? We believe so! Let's join forces and bring innovation to the world together!