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CASE

for 2025 DEMOLA HOKKAIDO

SEASON 2nd

“走幸”を求める新たな公式

The New Formula for "Driving Happiness”

PARTNER

日産東京販売ホールディングス株式会社

Nissan Tokyo Sales Holdings Co., Ltd.

PARTNER

日産東京販売ホールディングス株式会社

Nissan Tokyo Sales Holdings Co., Ltd.

The Brief

自動車業界は「100年に一度の大変革期」の真っ只中にいます。その変化を象徴するのが「CASE」というキーワードです。車がインターネットと常時接続する「Connected(コネクテッド)」、AIが運転を担う「Autonomous(自動化)」、所有から利用への流れを汲む「Shared(シェアリング)」、そして動力源が電気になる「Electric(電動化)」。この4つの領域で起きている大変革は、単なる技術の進化に留まらず、私たちの暮らしや社会のあり方そのものを、根底から変えようとしています。

この「CASE」という巨大な変革も、実は全くのゼロから生まれた魔法ではありません。その多くは、私たちがよく知る「既存のもの」に、「新しい技術や視点」が掛け(×)合わさることで生まれています。例えば「Connected」。これは「自動車」という既存の機械に、「高速通信」という新しい技術が掛け合わさったもの。その結果、リアルタイムで地図が更新されたり、スマホで遠隔操作ができたりと、かつては想像もできなかった価値が生まれました。

この思考法を、自動車を“造る”から、私たちのような“お客様にお届けする”現場に持ち込んでみたら、何が起きるでしょうか。私たちには、地域に根差した「店舗」、自動車を知り尽くした「整備士」、そしてお客様との「信頼関係」などなど、様々な資産があります。ここに、例えば業界の常識やこれまでの当たり前を、思い切って引いて(―)みる。ディーラーだけで抱えていた役割を、地域や異業種と割ってみる(÷)。そして、そこに皆さんの全く新しい視点やテクノロジーを足すと(+)、一体どんな公式が生まれるでしょうか?

私たちが持つ、自動車に関わる幅広いリソース(既存のもの)に、皆さんが持つ「新しい視点」を加えて自動車に乗る人、関わる全ての人々が幸せを感じられるような、未来の「走幸(そうこう)」を実現するビジネスを一緒に考えたいと思っています。あなたなら、ビジネスの四則演算をどう組み合わせて、新しい時代の走幸を導きますか?

Category

【Human Beings in the Modern World】
*DEMOLA Global HPにてテーマを探す際に使用してください

The Background

日産東京販売ホールディングスは、日本の首都「東京」を事業エリアとし、日産車の新車・中古車販売からアフターサービスまでを手がけています。電気自動車(EV)のパイオニアである日産ブランドの中核ディーラーとして、新車の販売店舗数は都内97店舗と、地域に根ざして事業を行ってきました。新車の販売以外にも整備専門会社や車検専門会社、車両輸送会社、タクシー会社を傘下に持ち、自動車に関わる幅広いビジネスを展開しています。

「モビリティの進化を加速させ、新しい時代を切りひらく 笑顔あふれる未来のために、わたしたちは走り続ける」を企業理念とし、お客様、地域社会に貢献できるよう、今も新たな挑戦をし続けています。今回のDEMOLAでは、デジタルネイティブである学生の皆さんが未来のカーライフサイクル全体にどんな新しい価値や喜びを見出すのか、その可能性に注目しています。自動車業界の常識に縛られない、未来の顧客視点で、顧客の生涯に寄り添う新たなビジネスを作る挑戦を一緒にしたいと思います。

The Challenge

かつて自動車との関係性は、比較的シンプルでした。5W1H(いつ「When」、どこで「Where」、誰が「Who」、何を「What」、どのように「How」)で整理してみましょう。以前は日常的に、家の近くで、持ち主が、自家用車を運転し、ローンを組んで所有することがほとんどでした。しかし、今は5W1H全てにおいてその他の多様な選択肢が存在しています。顧客と自動車の接点は、あらゆる側面で多様化・断片化してきています。

このような変化の背景には、自動車の品質が劇的に向上し、一台のクルマが非常に長く、安全に使えるようになったという技術的な進歩があります。この「長寿命化」は、一台のクルマがその生涯(カーライフサイクル*1)において、複数のオーナーや利用者の手に渡ることを可能にしました。その結果、新車販売だけでなく、高品質な中古車のリセール、一定期間だけ利用できるリースやレンタカー、そしてその役割を終えた後の部品リサイクルやリユースといった、カーライフサイクル全体を捉えた新しいビジネスが次々と生まれてきました。顧客にとってもリーズナブルに、必要なタイミングも選ぶことができ、自動車の利便性はさらに増したと言えます。

私たちは、この多様化・断片化、複雑化した状況にこそ、新たなビジネスの機会が眠っていると考えています。例えば、お客様が購入する店舗が「待つ」場所であるという固定観念を引いて(―)見ると何ができるでしょうか。次に、役割を割って(÷)、私たちの持つ整備技術を地域の様々なモビリティのために提供できないか?他にも他分野・他業界と掛け(×)合わせ、新たな価値を生み出すことができないか?私たちの現場を「ビジネスの四則演算」で捉えることで、もっともっと大きな価値を生むことができるはずです。

断片化・長期化した自動車の「カスタマージャーニー*2」を、「ビジネスの四則演算」をで捉え直し、新たなビジネスを生み出したいと思っています。顧客がクルマを検討し始め、手に入れ、利用し、そして手放すまでの全てのプロセスにおいて、私たちはどのような付加価値を生み出すことできるでしょうか。点在する顧客接点を再確認し、生涯にわたって顧客がもっと喜び、もっと豊かになるような、“走幸”を生み出す新規事業を一緒に考えてみませんか?

*1 自動車が新車として販売されてから、廃車になるまでの1台の車両の全過程のこと。
*2 顧客が商品やサービスを知ってから、購入・利用に至るまでの、一連の体験や行動を「旅」に見立てた概念のこと。

The Brief

The automotive industry is in the midst of a “once-in-a-century” period of great change. The keyword “CASE” symbolizes this change. CASE“ is a term that symbolizes these changes: ”Connected,“ in which cars are constantly connected to the Internet; ”Autonomous,“ in which AI takes over driving; ”Shared,“ in which ownership is replaced by usage; and ”Electric," in which the source of power is electricity. The major changes occurring in these four areas are not merely technological advancements, but are fundamentally changing the way we live and the nature of society itself.

This huge transformation called “CASE” is actually not a magic that was created from nothing at all. Many of them were created by multiplying (x) the “existing things” we are familiar with “new technologies and perspectives”. Take “Connected” for example. This is a new technology called “high-speed communication” combined with an existing machine called a "car”. As a result, values that were once unimaginable have been created, such as real-time map updates and remote control with a smartphone.

What would happen if we tried to bring this way of thinking into “building” automobiles to “delivering” them to customers? We have a variety of assets such as “dealerships” that are rooted in the community, ‘mechanics’ who know automobiles inside out, and “relationships of trust” with our customers. Here, for example, we can boldly pull back the common sense of the industry and the conventional wisdom. The role of dealers can be divided (÷) with the region or other industries. Then, if we add your completely new perspective and technology (+), what kind of formula will be born?

We would like to work together with you to create a business that will realize the “driving happiness” of the future by adding your “new perspectives” to our wide range of existing resources related to automobiles, so that all people who drive and are involved with automobiles can feel happy. How would you combine the four arithmetic operations of business to lead the way to a new era of driving happiness?

Category

【Human Beings in the Modern World】
*Please use it to search for themes on DEMOLA Global HP.

The Background

Nissan Tokyo Sales Holdings covers the business area of Tokyo, the capital of Japan, and handles everything from new and used Nissan vehicle sales to after-sales service. As a core dealer of the Nissan brand, a pioneer in electric vehicles (EV), Nissan Tokyo Sales Holdings has been conducting its business with local roots, with 97 dealerships in Tokyo selling new vehicles. In addition to new car sales, Nissan also owns a maintenance company, a vehicle inspection company, a vehicle transportation company, and a cab company, and is developing a wide range of businesses related to automobiles.

With our corporate philosophy of “Driving the future beyond mobility. Delivering inspiration at every turn.” we continue to take on new challenges to contribute to our customers and local communities. At this year's DEMOLA, we are focusing on the potential of our students, who are digital natives, to discover what new value and joy they can bring to the entire car lifecycle of the future. We would like to take up with you the challenge of creating a new business that is not bound by the common sense of the automotive industry, but rather from the perspective of the customer of the future, and that will accompany the customer throughout his or her life.

The Challenge

In the past, our relationship with the automobile was relatively simple: let's organize it in 4W1H (when, where, who, what and how). It used to be that most of cars were driven on a daily basis, near our homes, by the owner, by taking out a loan. But now there are a variety of other options in all the 4W1Hs. The connection between the customer and the automobile is becoming more diverse and fragmented in all aspects.

Behind these changes are technological advances that have dramatically improved the quality of automobiles and made it possible for a single car to be used very long and safely. This “longevity” has made it possible for a single car to pass through the hands of multiple owners and users during its lifetime (car life cycle*1). As a result, new businesses have emerged one after another that capture the entire car life cycle, including not only the sale of new cars, but also the resale of high-quality used cars, leasing and rental cars for a limited period of time, and the recycling and reuse of parts after they have completed their role in the car. It can be said that the convenience of automobiles has further increased, with customers being able to choose when they need a car at a reasonable price and when they need it.

We believe that new business opportunities lie in this diversified, fragmented, and complex situation. For example, what can we do if we subtract (-) the stereotype of the dealership as a place where customers “wait” to buy? Next, what can we do if we divide the roles (÷), of our maintenance skills and apply it to various mobility needs in the community? Can we create new value by multiplying (×) with other fields and industries? By capturing our business as “the four arithmetic rules of business,” we should be able to create even greater value.

We would like to create a new business by redefining the “customer journey*2” of the automobile, which has become fragmented and prolonged, by capturing our business as using the “four arithmetic rules of business”. What kind of added value can we create throughout the entire process from when a customer begins to consider a car, to when they acquire it, use it, and even when they let it go? Why don't we reconfirm the points of contact with our customers and work together to create a new business that will make them happier and enriched throughout their lives, and create “driving happiness” for them?

*1 The entire process of a single vehicle from the time it is sold as a new vehicle until it is scrapped.
*2 This concept refers to the series of experiences and actions that a customer goes through from learning about a product or service to purchasing or using it, which is resembled to a "journey”.

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After the briefing session,
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